2010-01-22

USA-turné dag 8-14

FREDAG 15/1 GIG Arlington/Washington DC
Resa från Philadelphia gick snabbt och smidigt tidigt för hinna se så mycket som möjligt i huvudstaden. Vi kom bakifrån vita huset och såg fullt med vakter på taket och hela uppenbarelsen var såklart stor. Efter åkt ett varv på ”the Mall” som det stora grönområdet kallas hittade vi parkering på en parallellgata.

Nu väntade 3 timmars intensiv turistande. Högst på min lista var Air & Space museum med massa originalfarkoster (se bildserien). Sedan naturhistoriska museet där jag typ joggade igenom alla rum på 20 min men det var lite feta än slottskogens dito. De hade inte heller missat att profitera på Night At The museum filmerna i museumshopen. Som jag rapporterat i bildspelat såg vi även Obama komma åkandes i bilkollon vilket nog egentligen var det.

Spelstället var riktigt trevligt och arrangären fantastisk. Utsålt blev det också och efterfest hemma i arrangörens tremiljoner dollars villa som han bodde i fast som ägdes av en kompis som flyttat men inte ville sälja.


LÖRDAG 16/1 GIG Chapel Hill, North Carolina
Dagens samtal var jag själv och en sjukt sleten white trash kvinna, som såg ut som ett skelett, involverade i när hon kom fram till bussen på en rastplats och tiggde pengar och drog en vals om att hennes far hade voltat med bilen och hon behövde 10 dollars till bensin för åka dit eller något sådant och hon även hade två barn att försörja. Tyvärr togs inget foto eller blev hon filmad då alla grabbarna i bilen ville gömma sig och dra täcket över huvudet.
Kvinnan: (ställde ovan fråga alltså...)
Gillis: -Are you on drugs?
Kvinnan: -No.
Gillis: -You sure?
Kvinnan: -Eh... yeah.
Gillis: -hmm... Vad säger ni gubbar?
Norrlänningarna tillslut: -jo, kanske, (Niva garvar redan försiktigt åt min motfråga till kvinnan)
Gillis: Ok, you get 3 dollars
Kvinnan vandrar bort och mumlade något.
Niva: Det där var verkligen dagens rysare!
Jag övertygade de andra om att vi nu troligtvis sett hur en människa som går på "meth" (metamfetamin) ser ut. Helt baserat på mina erfarenheter genom flitigt tittande på COPS.

Vi kom fram till lilla Chapel hill runt sjutiden. Strax därefter dök arrangören upp och roddning och soundchck genomfördes som vanligt snabbt och smidgt med Movits då de ju bara har DJ-spelare, saxofon samt sångmickar att checka. Vi tog middag på en indisk restaurang bredvid och jag provade min favorit Shahi Paneer med två Mangolassi som var fin. Proppmätta insåg vi att det bara var 25 minn till gig. Musikanter brukar inte direkt vilja vara proppmätta vilket jag verkligen förstår av erfaranhet av att äta middag och sen träna för snabbt inpå.

Spelningen gick bra. Knappt hundra personer men de som var där visste varför de var där. Vi hade parkerat ett kvarter bort precis framför Baptistkyrkan och kl 0200 rullade vi vidare för...


SÖNDAG 17/1 GIG Atlanta, Georgia
67 mil eller så från Chapel Hill till Atlanta så vi tjuvstartade efter spelningen för komma lite närmare då Luleågrabbarna skulle möte upp en gammal kompis i Atlanta. Axel körde någon timme innan det stannades på på någon rastplats för sömn för hela gänget. Ingen aning vart vi stod stilla för när Johan tog vid ca kl 0900 och jag fick njuta av 9 timmars sömn. Regntråkigt väder hela vägen fram till Georgia och nog max 8 grader varmt ute. Men ändå plusgrader! Såg en palm utanför en butik som var planterad men annars är det ingen dramatisk miljöskillnad sen New York bortsett från att det inte är is och minusgrader.

Såg förresten en man som stod och vinkade med en vit näsduk på en motorvägsbro förut med en jättestor skylt som det stod "Jesus Loves You". Hann aldrig få upp kameran men nu är vi i södern och det märktes direkt när vi stannade på en mack för tanka. Fanns en del riktiga pärlor till bilklistermärken:

Ankomst klockan två och husbilen placerades på en parkering med sköna graffitibilder på väggarna. Atlanta blev turnéns dittills mest lyckade gig med verkligen hela publiken i extas. Efter giget körde vi till norra Atlanta och sov hemma hos norrlänningarnas gamle kompis Simon som bor i stan. Men först ville han bjuda på amerikanska pannkakor och omelett så detvar en perfekt kvällmat efter duschen hemma hos honom kl 0300.


MÅNDAG (18/1) Resdag
160 mil väntade nu mot nästa spelning och tyvärr hade den separata el-generatorn lagt av. Vi hittade en verkstad inom samma uthyrningskedja där vi hyrt husbilen men de konstaterade att det var bränslepumpen och då de inte hade någon ny var så fixades ändå så vi har en ny att vänta i San Fransisco. 5 timmar försenade jämfört med planerad avfärd kom vi ut ur Atlanta och vi konstaterade att vi skulle behöver köra nonstop över natten och ett körschema lades upp. Jag hade avsiktlig tur och körde som vanligt första passet dagen efter en sen efterfest så jag fick hela natten ledigt.

Inga jättehändelser när man mest är i husbilen och åker hela tiden men vi löste ström till en laptop + en på laddning samtidigt med n sån där inverterare men sätter in i cigguttaget. Vi passerade staterna Alabama, Missippi och Lousiana under färden mot Austin. I Alabama stannade vi för kvällsmat på något BBQ-ställe bredvid en Wallmart (stort köpcenter som har det mesta). Inne på Wallmart var i princip alla kunderna sådär konstigt jättetjocka afroamerikanska kvinnor om man kan se i publiken hos Oprah. Tragiskt men ändå en höjdare då denna syn var något jag ändå sett fram emot och en av alla saker som man i förväg utsett till vara väldigt USA. Fick även en riktigt fin jeansskjorta i Bob Marleys och mitt favoritmärke Wrangler.

Dagens roligaste följetång var tveklöst att jag på förmiddagen lånade Anders skäggtrimmer för klippa mig och batteriet dock rätt fort så det blev cancerfrisyr. Hans rötna klippare fungerade heller inte när sladden kopplades i så man var tvungen att låta den laddas upp innan den kunde köras och då batterierna inte var så stabila tog det fyra laddningar och hela dagens olika stopp tills jag kunde visa mig bland folk utan mössa. Bildbevis kommer nog upp senare...


TISDAG (19/1) GIG Austin
Mississippi missade jag helt då det passerades i sömnen men jag slog en morgondrill på ett bensinstation i västra Louisiana där jag köpte en några små billiga mössor och ett roligt klistermärke som det stod ” I Will Work For Chocolate”. Bredvid var det även en ”fireworks” butik som dock verkade gå runt på att sälja cigg där det inskaffades tre rökgranater som skall skall testas framöver i någon vildmark.

Austin var en riktigt skön stad och vi spelade på ett riktigt sköna stället Mohawks innescen och hade hela övervåningen som backstage. Det var fullsmockat och hade det inte vart för att den vikarierande ljudteknikern på stället var en knarkande gröngöling som direkt efter sista ordinarie låten i bandets set satte på sin ipod så hade publiken fått sig ett extranummer också. Jag bad stället att inte ta n honom igen. Han var dessutom 2 timmar sen vid soundcheck och 15 min sen till gig. Mohawk var jättenöjda och jag sade att bandet skall försöka önska att få spela där igen fast på deras utescen när de återvänder till stora musikfestival/branschmässan South By Southwest i mars.

Jag kröp och lade mig efter giget men norrlänningarna smet vidare för testa bargatan vi spelade bredvid. Passade mig fint då jag helst kör i dagsljus och vi nu hade ännu en kördag framför oss.


ONSDAG (20/1) Resdag
Jag vaknade till efter 0900 och satte mig med en talrik musli på en stor sten under en palm bredvid husbilen som stod på trottaren vid spelstället i Austin. Skypade snabbt med min käresta som precis kommit hem från jobb och sedan började jag köra medans de andra orört sov vidare. Körde direkt till en bensinmack då det behövde tankas och upptäckte då att vårt yttersta högra bakdäck hade fått punktering. Samma däck som det redan från start tycktes vara dåligt med luft i och som fylldes på i Atlanta. Vi fick iaf tag i an däckverkstad i närheten och de skulle fixa däcket på 30 min så det blev frukost för alla på en taco bell i närheten. 23 dollar allt som allt gick däckfixeriet på och jag och Johan höll masken och sade till de andra att det gick på drygt 400 dollar och de trodde oss nästan. Sjukt billigt iaf. Men inte så konstigt kanske om mexikanarna som jobbade där hade minimilön på 6 dollar i timmen.

Sedan rullade det på och det var först nu ute på landet i Texas som det verkligen började bli miljöombyte utanför rutorna. Finast var när vi stannade på en ödeväg i solnedgången för filma lite eventuell blivande musikvideo med bandet då jag själv passade på att jogga iväg i den ljumna kvällen i bara shorts tills bussen kom ikapp efter en halvtimme och jag testade på äventyret att duscha i bara farten på highwayen.

Dagens citat: ”Tack för att du duschade, nu luktar det lite gott i bussen” (Jocke menade inte att jag skulle luktat men att vissa av grabbar ätit lite väl mycket BBQ sista dagarna...)


TORSDAG (21/1) GIG Tucson
Passerade El Paso och fick sett Mexico på nära håll bara några hundra meter bort på andra sidan ett högt staket och floden. Lunch på något BBQ-ställe där det var Axels tur att få kött i sin vegetariska beställning. Jag hade nämligen utoren att ta en tugga av en majswok som som innehöll mald bacon häromdagen som ingick i min vegetariska meny. New Mexico avlöste Texas men var ännu bara milsvid stäpp med kaktusar och eviga raksträckor som var minimal stimulans för chaufförerna bortsett från när vinden började tilltaga. Ankomst i Tucson kl 1900 samtidigt som typ alla normala butiker stängde. Dock hade tex ”hippie gypsy” samt ”moon smoke shop” öppet som sålde hippiekläder samt oerhört stort sortiment att välja på av olika sorters glaspipor, rullpapper och tändare... Avslutningen av detta mastondont dagboksinlägg skrivs i logen efter giget som gick fint och en publik som gick igång grymt.

Har nu rört oss över ännu en tidszon så vi ligger 8 timmar efter Sverige och om jag inte är ute och cyklar kommer vi in i västkusttid imorgon när vi kommer till Los Angeles och ännu då en timme efter. Är riktigt kass vara så långt efter. Mycket bättre vara i Asien för när man kommer på något där på kvällen som man behöver meddela Sverige så är det gott om tid medans det är försent.

Det är jätteskyfall utanför och var även tornadovarning så vi bestämde att åka imorgon strax innan soluppgång och itne nu inatt efter giget. Tyvärr verkar det inte bli inga tornados för det hade vart mäktigt se en på håll.

Har visst varit rekordregn och översvämningar i LA sista dagarna men oavsett givetvis riktigt kul komma dit så hoppas vi inte blir försenade för mycket imorgon så man kan hinna se en del i solljus och kanske jogga lite på Venice Beach och ta en snabbdopp även om det är kallt i Stilla havet. Imorgon blir det även återförening med lillasyster som jag inte sett på ett halvår vilket blir toppentoppen!

Orkar inte skriva ner lärdomar denna gång tyvärr för vill få upp dagböckerna och komma ikapp där främst nu. Behöver sova även om jag inte är den som skall börja köra. Orkar inte korra hela texten heller så reserverar mig för tryckfelsnissar...

Sov gott!

Tucson, Arizona kl 0314 lokal tid 22 jan.

4 kommentarer:

  1. Grymt kul att läsa som alltid!
    Big up Gillis, Här hemma vankas det soundclash mellan AxxionPack och Jah arc. Kan bli kul att se.
    / Anders

    SvaraRadera
  2. Väldigt roligt att läsa - å så lite tårar på slutet förstås när jag tänker på att du får se Elin snart. Jonas har synts på Sve-Tyskl-matchen som är aningen spännande, nyss stod det äntligen lika 27-27, men blev genast ty.fördel. vid 55 min.
    Ukulele inköpt o mormors inlämnad f rep. på JAM idag. Kram fr fadern o modern(30-29 nu o man mår nästan illa)

    SvaraRadera
  3. Svensk förlust, tråkigt.
    Ser att ni kommer att ha ca 13 h restid från S.Fr t Seattle, ha det fortsatt bra båda barnen. Hälsar modern

    SvaraRadera
  4. Svensk förlust även i clashen.
    Så jävla illa.../ Anders

    SvaraRadera