2009-04-05

GHB känns sjukt 1999

Kommer ihåg när GHB dök upp på den tiden jag gick i gymnasiet runt 1998. Första gången jag hörde talas om det var när en tjej som gick i samma speechkurs skulle hålla en oförberedd föreläsning som del av kursen om vad som helst och då valde att berätta om "den nya helt ofarliga drogen" GHB eller "gobbe" som den kallades. "Ingen bakfylla, inte olagligt, man blir kåt och inget farligt alls om man inte tar för mycket" sade hon. Men något skumt med det måste det väl ändå vara som gör att man ändå påverkas kommer jag ihåg att jag frågade och fick inget riktigt svar. Min kommentar blev mer ett statement från undertecknad som gärna ville flika in kritiska kommentarer när tillfällen fanns under skoltiden.
Hon var liksom den sortens tjej som ofta hade svarta adidasträningsbyxor, fila-skor och om jag inte minns fel just då var ihop med en snubbe som var några år äldre och gymmade ganska mycket. GHB ansågs ju då (och kanske fortfarande?) som gjuten för kroppsbyggare som kunde träna på ordentligt utan förstöra sin kropp som alkohol gör men ändå "festa" lite på helgerna.

Några veckor efter hennes lilla föreläsning stod det något i GP om att de första personerna blivit medvetslösa av överdoser. Våren 2000 praktiserade jag på östra sjukhusets akutintag under min tid på marinens sjukvårdsskola under lumpen och då var det rätt så himla vanligt att medvetslösa snubbar kom in pga GHB överdoser men sedan dess har jag egentligen aldrig någonsin kommit i kontakt med GHB bortsett från ett fåtal tillfällen läst om att drogen fortsatt att förekomma i viss utsträckning i västsverige.

Ikväll alldeles strax kl 2000 går Renzo Aneröd och Bo Harringers oerhört intressanta dokumentär om en drog som fortfarande verkar stor bland unga killar i Göteborgsområdet. En viss sort killar som enligt min 10 år gamla fördomsprofil gärna klär sig i keps och oftast har en tribaltuering. Lär gå att se på SVT play på nätet i efterhand också.
Här är trailern.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar