Min kommentarer:
Märlig rubrik som valts när jag säger att Spotify verkligen inte är en kassako.
Spotify är nog en kassako för de lömska storbolag som inte betalar juste till sina artister utan behåller den stora kakan för sig själva. Dvs raka motsatsen till Swingkids solidariska modell. Sedan är det synd att så mycket av allt annat jag sade klipptes bort för det hade gjort det mycket mera nyanserat. 0.01 öre per lyssning skall det även vara som vi småbolag får.
Men en snubbe som fick ordentligt med tid i sin intervju i ämnet var Johan "Organismen" Hellqvist som i SRs mycket intressanta program Musikmagasinets serie "Från Platon till PirateBay" sade många intressanta saker bla om hur Spotify när de lanserade sig hade lagt upp massor av illegal musik, eller massor av musik överhuvudtaget utan att ha rätt till det.
Klicka HÄR för komma till Musikmagasinets sändningsarkiv. Tre delar á 60 minuter långt är programmet. Del 3 är det främst tror jag som handlar om hur man tar betalt så den rekommenderas främst.
Spotify kassako för skivbolagen
Sen Spotify kom förra året så har skivbolagen börjat tjäna mera pengar på olika musiktjänster för nätet.
Den här sortens tjänster kan stå för så mycket som hälften av bolags inkomster om fem år.
Mattias Tengblad, Universal:
"Vi försöker teckna avtal med alla vi kan som har seriösa tjänster"
– Det där är en av de vanliga kommentarerna man får: Jaha det där var väl spiken i kistan för er nu när Spotify kom, berättar Mattias Tengblad på Universal.
Men tvärtom har trenden vänt - skivbolagen börjar få betalt för musik på nätet. Mattias Tingblad tror att legal nerladdning och streamingtjänster kommer att utgöra en femtedel av skivbolagens pengar i år. Och när nya digitala tjänster dyker upp gäller det att vara med.
--Vi försöker teckna avtal med alla vi kan, som har en seriös ökning som vi tycker verkar intressant.
Skivbolagsjätten är alltså nöjd med utvecklingen. Men Gillis Bengtsson på lilla skivbolaget Swingkids resonerar helt annorlunda. Avtalet som hans bolag har med Spotify innebär att de får 0,1 öre per klick - det vill säga att 50 000 lyssningar på företagets låtar skulle ge 50 kronor.
– Den timlönen är helt meningslös i ekonomiskt syfte, jag känner att jag lika gärna kan skita i att gå med, säger Gillis Bengtsson.
De större bolagen har ett helt annat förhandlingsläge, menar han - med många och stora artister.
– Om de inte hade velat släppa upp sin musik hade de aldrig kunnat lansera Spotify från början.
Mattias Tengblad på Universal säger att avtalen ser olika ut mellan bolagen. Den största vinsten menar han är att färre laddar ner illegalt - men han vill inte berätta hur mycket Universal får per klick.
Stina Ivansson
stina.ivansson@sr.se
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar