2009-06-30

Ingen sommar utan reggae(festivaler, knark och poliser)


Vem litar du på?

Denna sommar verkar bli riktigt rolig sett till väderprognosen. Som nyckelperson på landets ledande artist- och musikbolag med stor inriktning på reggae ser jag nu som alltid fram emot att festivalhögsäsongen drar igång. Och det måste medges att Markoolio har flera poänger med sin gamla sommarplåga.

En av sommarens roligaste och intressantaste festivaler är alltid Uppsala Reggae Festival. Med eldsjälen, arrangören och årets upplänning 2006 Yared Tekeste i spetsen satsar URF i år bokstavligt talat allt trots ett jobbigt festivalår 2008. Och jag hoppas det går vägen ekonomiskt och medialt för festivalen förtjänar verkligen att komma ordentligt på fötter och att få hålla huvudet högt.

Till sommarens URF kommer en av svensk reggaes största och absolut viktigaste magasin och blogg Reggae Galore förmodligen att medverka i ett tält där det kan komma att bjudas på bland annat seminarier, artistintervjuer samt debatter. När jag nyligen språkades med Björn "ColorBlind" Owen Johansson, som driver RG, om tänkbara upplägg för dessa aktiviter så fick jag en debattidé. Programpunkten för denna debatt kan heta "Polisen vs Reggaen". Den skulle definitivt dra en hel del folk och borde inte ha probelm att väcka uppmärksamhet. Förutsatt att ordningsmakten och myndigheterna har ansvariga som vågar ställa upp givetvis.

Det kollektiva minnet må vara kort men det stora flertalet av oss som var på URF 2008 tror jag knappast har glömt allt vad polisen hittade på. Ett av de mer komiska inslagen på festivalen var de många "reggaeutklädda" civilpoliserna såsom personen på bilden i början av artikeln.

Mindre lustigt var att delar av den polisiära ordningsmakten i bland annat denna förklädnad genomförde den överlägset största form av diskriminering och förnedrande bemötande av festivalbesökare, funktionärer, artister och en musikkultur jag varit med om efter tio års festivalresande i tjänsten inom musikbranschen.

Festivalchefen Yared Tekeste riktade också skarp kritik mot polisen Polisens talesman ansåg dock att de agerat korrekt under festivalen. Diverse forum, bloggar och webbsidor där festivalbesökare i efterhand diskuterade polisens bemötande var dock tämligen eniga om att vissa polismän långt ifrån haft den gyllene regeln som ledord på sina arbetspass.

Sveriges Radio rapporterade att det gick hela 1 polis per 50 besökare på URF jämfört med Hultsfredsfestivalen som låg på 1 polis per 300 besökare samma år. URF måste bedömts som en synnerligen farlig festival.

URF har mig veterligen dock aldrig haft några rallarslagsmål eller liknande särskilt stökiga incidenter något tidigare år. I likhet med alla andra musikaliskt nischade svenska musikfestivaler råder där alltid en underbar stämning när människor med liknande musikintresse möts en hel helg för att umgås, dansa och se konserter mitt under den svenska högsommaren.

Den främsta anledningen och enda anledningen till den polisiära hårdbevakningen av URF är knark.
Knark är olagligt och knark är bajs. I reggaekulturen så förekommer det i princip bara en sorts knark, i den mån det förekommer, och det är cannabis. En växt som kan användas som drog och som politiker, utanför Sverige, faktiskt börja diskutera att legalisera för att kontrollera. Själv har jag, som de allra flesta bör känna till vid det här laget, aldrig någonsin velat veta av några droger. Hade jag inte haft denna ståndpunkt så hade jag förmodligen heller inte vågat skriva såpass frispråkigt om vad jag tycker kring cannabis. Jag ändå lever i moralpanikens Sverige där allt knark är lika farligt för det är olagligt. Som svensk förväntas man tyst ställa sig i kön och inhandla de lagliga drogerna alkohol och tobak trots alla bevisade dödsfall och sjukdomar de åsamkar. För att inte nämna allt oerhörda elände och lidande för alla drabbade människor.

Med detta sagt så återgår jag till storyn och ett avslutande paparazziavslöjande.

Sent på natten sista kvällen av reggaefestivalen långt efter musiken tystnat sista natten på URF förra året tog jag en promenad. Jag begav mig iväg bara några hundra meter sydväst om festivalområdet till den idrottshall där polisens tillfälligt inrättade festivalhögkvarter låg. Som alltid var jag spik nykter och då jag till utseendet inte ser särskilt "reggae" ut så antog de tre poliserna utanför mig för att vara ännu en civil kollega. Jag stövlade dock ej in i idrottshallen utan nöjde mig med att gå ett varv runt byggnaden men direkt runt hörnet stod faktiskt en av nödutgångarna in till hallen på glänt. Därinne kunde jag beskåda hur polisen verkligen slagit på stort och uppfört en enorm förhörssal. Jag vågade först inte gå fram till öppning utan zoomade med kameran och tog hastigt ett kort som bara fångade halva hallen. Tolv datorer och förhörsplatser kan man räkna in på kortet som syns här nedan. Jag lade ner kameran i fickan och gick sen ändå fram till dörröppningen och såg minst lika många förhörsplatser och datorer till när jag tittade in. Jag fick ögonkontakt och nickade igenkännande till en civilklädd person tio meter bort som också tog mig för en av dem och fick en likadan hälsning tillbaka. Vad jag såg och fick bildbevis på var en hel idrottshall ämnad att massförhöra masssarresterade festivalbesökare likt ett interneringsläger.

Här är fotot: (klicka för större storlek)


Tyvärr tror jag det kan bli en liknande satsning från ordningsmakten i år igen på URF.

En googlesökning på "polisen uppsala reggaefestival" finner inte helt oväntat en massa intressanta länkar från främst 2008 års festival. Klicka HÄR så kommer du direkt till det sökresultatet. Sedan bör du sedan klicka HÄR för ta del av mediabilden av URF 2007 som Reggae Galore sammanställde. Bilden som knarkfestival i media är klart betungande men de positiva rösterna får mer och mer spelrum.

Upsala Nya Tidning skall ha en eloge som varit relativt objektiv i sin bevakning och vädrat kritiska röster. Mycket glädjande är även att alla politiska partier utom (kd) i Uppsala förefaller stå bakom och har högt förtroende för festivalorganisationen enligt en förfrågan SVT ABC gjorde direkt efter förra årets festival. Hade stadens politiker och största tidning varit kritiska eller fientligt inställda så hade det verkligen varit uppförsbacke.

Viktigast av allt för svensk reggaes framtid är nu att polisens tidigare insatser inte ska få lyckas att skrämma bort folk från att åka på reggaefestival i sommar. Så ta dig till alla festivaler du bara kan och ha kul utan droger.
För ingen sommar utan reggae(festival)!



Tack till Rebelmusic.se för en härlig sida och fotot i början.

1 kommentar:

  1. Hehe, den där snubben snackade jag med, har för mig att han hade en kollega som gick runt med en liknande mössa och "fakedreads" fastsydda i den. Har tyvärr inget bildbevis på det.

    Förutom Gestapo-fasonerna sista natten med hunddrev, piketbussar i taxifiler och frihetsberövande enligt rullande-band-princip så tycker jag att man som festivalbesökare ber lite om det om man åker till en så pass polistät festival som URF och inte bara är sådär mysigt festivalfull och dräggig. På peace and love i borlänge i år gick det en polis på 750 besökare, hade de ökat den intensiteten hade de lätt plockat 7-8 ggr fler narkotikapåverkade besökare utan att dammsuga området eller ha hundar som i Uppsala.

    Men de där fasonerna att frihetsberöva artisterna FÖRE deras spelningar är ju inget annat rent sabotage från Uppsalapolisens sida, det får de ju se till att sluta med. Kan aristerna inte bara få pissa i en mugg när de kommer till flygplatsen och sen betalar URF för det senare?

    Förra året fick ju Beenie Man gå över till andra scenen och låna ihop halva sitt band, hur sjukt är inte det då?

    Nåja, tack för en grym blogg

    SvaraRadera