2010-12-09

MrGillis Julkalender: 9 Dec -Mitt sista Hultsfred


Rötna mobilbilder från Hultan 2007

MUSIK OCH POLITIK. Hultsfredsfestivalen finns inte längre. Sommaren 2010 lades ju tyvärr festivalen ner någon vecka innan den skulle ägt rum. 2007 var sist gången dessförinnan jag var där. Tyvärr var jag inte där '08 eller '09 när det sen började braka åt helsicke för alla svenska festivalers första och största förebild. De hade helt enkelt inte bokat några av mina artister så varför åka dit? Hultsfred var ändå inte lika "viktigt" längre att åka och mingla backstage på. Och de hade dykt upp en massa andra festivaler som ville boka mina band och som i många fall betalade mina musiker bättre än vad Hultsfred gjorde.

Tiden, media och potentiella festivalbesökare är skoningslösa mot festivaler som inte längre är det hetaste. Hultsfred dog på bara några år. Alla musikintresserade som nu är 25 år och uppåt har hur mycket minnen som helst från Hultsfred. Det är även vi som sörjer Hultsfred mest. Fast vi inte åkt dit eller vart där på många år. Eller så är vi bara patetiskt nostalgiskt och drömmer tillbaka om svunna tider i sin ungdom. För 18-åringar är Hultsfred nu till sommaren något med mossa på.

Hultsfred var DEN fetaste festivalen i Sverige. Festivalen var först ut på sommaren precis när sommarlovet drog igång. Det var där omyndiga tonåringar fick åka för att festivaldebutera efter eviga tjatkampanjer på föräldrar. Det var alltid kallt på nätterna och en folkölsberusad bekant hävdade en morgon att han sett frost i gräset på campingen någon gryning i slutet av 90-talet.

Det var aldrig särskilt varmt i vattnet om man ville bada. Det härjades och var smått kaotiskt. Men knarkades nog mycket mindre än vad ryktet gjorde gällande. Festivalen hade grym koll på säkerhet något besökarna och framförallt deras oroliga föräldrar nog aldrig förstod.

Alla riktiga, äkta, svenska artister och band ville spela där. Hultsfred bokade något i varje genre. Bert minns jag skall ha ringt och försökt få in Barbados för de "var unga och coola". Festivalen var lite väl medvetna om detta och betalade även alltid de inhemska nya akterna i underkant med sina "bud". Demoband kunde få bensinpengar för en personbil trots de behövde två bilar.

Alla var verkligen där. på området, campingen eller på partybackstage. Partier, langosvagnar och lobbyorganisationer. "Ja till EMU" som borgarna låg bakom fick betala hundratusentals kronor för marknadsplats medans Nej-sidan fick stå där typ gratis inför EMU-valet. Bland det första jag fick lära av festivalrävarna om lokalpolitiken när jag flyttat dit för att plugga på musikindustriprogrammet (i samarbete med högskolan i Kalmar) var att "borgarna och framförallt kristdemokraterna vill förbjuda festivalen så man måste rösta rött". Hultsfred var en del av folkhemmet, som sommarstugan som alltid skall finns där fastän man kanske inte alltid åker dit.

Jag bodde i Hultsfed hösten 2000 till våren 2002 men skrev mig aldrig i Hultsfred. Mitt radhus behövde därmed inte betala TV-avgift för det slapp man som student om man fortfarande var skriven hemma hos föräldrar.

Med lite perspektiv nu så är kopplingen glasklar mellan Hultsfred och Socialdemokratin. Det börjde väldigt revolutionärt och slutade som en osmidig grå koloss. Styrt av samma gubbar som alltid funnits där som försökte hålla liv i den döende svanen. Hultsfred hängde inte med i svängarna och var inte längre störst bäst och vackrast. 2010 blev det totalknas för Sossarna och Hultan.

Miljöpartiet är nu coolaste partiet som artister och kultureliten mer eller mindre diskret gillar och ungdomarna röstar på. Alternativt, ekologiskt där alla är fria individer som förr eller senare tvingas bli egna företagare med F-skattsedel.

Way Out West samt Peace and Love de största och coolaste blandade festivalerna. Sossarna finns dock kvar tack vara alla pensionärer. Rockpensionärerna har blivit medelklass och åker med husvagnen till Sweden Rock sen röstar de på moderaterna för de fick ju en tusing mer i månaden när skatten sänktes.

Att svenskar skulle tänka blått, äta grönt och rösta rött stämmer inte riktigt längre.

2 kommentarer:

  1. Riktigt bra läsning! Gillar kopplingen mellan socialdemokratin och hultsfred.
    OZ

    SvaraRadera
  2. Han trots att jag inte är 25 än, med två Hultsfred för ett par år sedan som jag alltid kommer se tillbaka på som ren och skär lycka. The va verkligen the Shit! Bra skrivet.

    SvaraRadera