2010-12-01

MrGillis Julkalender: 1 Dec





SUMMERJAM 2004. Med bara några dagars varsel insåg jag, Ivan, Sture & Lasse Banton att vi hade en stundande ledig helg mitt i SvAks stora och växande turné efter de släppt Tändstickor För Mörkrädda.

Jag ringde en kompis som jobbade på festivalbussen.com och knödde in oss i deras buss som startade i sthlm och via GBG + skåne gick ner till europas största reggaefestival summerjam i Köln. Med på resan var ett jäkla gäng reggaeprofiler av folk man stött på mer eller mindre ofta sedan dess. Överst syns tex folk från Göteborgs reggaebandet Treanti samt Tommy Tip och den röda kalufsen är givetvis Kaptens.

Det var även på denna festival som en okänd pårökt tysk kom fram till mig, efter först viskat och pekat på mig till min polare bredvid, och skrattande sade: "-I was seehrtain you was ein german undercover cop!"

Tommy Tip var annars i en egen klass för sig på campingen efter han släpat en back bärs på marken med hjälp av sitt skärp några kilometer och sen vägra hänga med på konsert för backen ej var slut. "Lämnar man den så kniper dom den direkt" hävdade han.

Ett annat roligt minne är hur jäkla svårt det var för busschauffören att hitta ett vettigt ställe att släppa av alla oss resenärer när vi kom dit första dagen. Jag lyckades då lura lite grindvakter att vi var en turnébuss med artister som skulle spela så vi blev insläppta och avsläppta backstage.

Har även för mig att Kapten eller någon annan Göteborgare (tror det var Kapten) blev blåst vid entrén av en svartabörshaj och lyckades köpa en redan använd biljett. Men detta var 2004 så tror han fortfarande kallade sig Frenemy då...


Knas, Banton och "Bingi Viking" mycket tidigt efter en natt i soundsystemtältet.



Jag brukade, förr i tiden när jag åkte på festival som vanlig besökare, oftast bränna mer pengar på mat än de flesta andra lade på folköl...


Reggaehippie i ett träd


Tyska polisskolan på fältkurs. Hindrade inte tyskarna från att röka helt öppet ändå. Folk fick typ en bot på 15 EUR och en glad klapp på axeln.


EDIT: Tommy Tip kommenterade precis och korrigerade storyn en aning:
Rättelse... Jag var inte den enda som släpade backar med sitt skärp, det gjorde vi alla som var skärpta och hade en back att dra en halvmil. Tror vi var mellan 3-4 totalt som knep detta tilltag. Dessutom, citerar man någon skall man göra det korrekt. "Dom klipper dom direkt!". Rimflex på det sista där.
Hälsningar,
Tommy Tip

2 kommentarer:

  1. Rättelse... Jag var inte den enda som släpade backar med sitt skärp, det gjorde vi alla som var skärpta och hade en back att dra en halvmil. Tror vi var mellan 3-4 totalt som knep detta tilltag. Dessutom, citerar man någon skall man göra det korrekt. "Dom klipper dom direkt!". Rimflex på det sista där.
    Hälsningar,
    Tommy Tip

    SvaraRadera
  2. Sjukt att det inte fanns öl på ett närmare ställe, man va ju ändå i Tyskland...

    Go festival och jag fick se min dåvarande idol Bounty Killer!

    God Jul

    /Jonas B.

    SvaraRadera