2010-11-09

Gregory Isaacs & U Brown



Gregory Isaacs ft U Brown - the Border

Fantastiskt version av en riktig reggaeklassiker som jag hittade och glömt fanns på en CD hemma. Över nio minuters kombination med Gregory Isaacs (R.I.P.) klassiker "the Border" tillsammans med U Brown på hojt.

Jag såg och hörde bara Gregory en gång live och det var på Göteborgs Reggaefestival sommaren 2005 på Trädgårns utomhusscen. Han var rätt trött och soundboysen i stan minns jag sade att han var en rätt sur och svår gubbe att ha å göra med när de ville göra dubplates. Men på Night Nurse och the Border samt några av de andra stora låtarna blixtrade han och konserten ändå till.

Nu är han tyvärr borta men det är ändå lite intressant med alla historier som dyker upp efteråt och att det nu bla kommit fram att han hade två fruar samt 12 barn men inte med någon av fruarna. Han låg dock i lä efter Bobbans basist Aston "Family Man" Barret med sina 52 ungar.

Jag undrar förresten om U Brown fortfarande har kvar min gamla bruna jacka han fick i mars 2004 när hans egna blev stulen på Club Studio One på Barsidan. Han hade bara lämnat och gått ifrån sin skinnjacka i VIP-guldrummet som dock stod öppet för alla på Barsidan när han skulle köra på micken.

U Brown gjorde samma vecka ett par gigs ihop med Gusto på bla Nefertiti samt i Örebro och Västerås har jag för mig. På de dagarna det inte var gigs bodde han i min etta vid Mariaplan och det luktade rökelse i hela trapphuset ända upp på vinden. Men han bjöd på den godaste chiliräkwoken med stekt ris jag ätit. Tror han hällde ner en halv flaska matolja i riset. Sen ringde han visst hela tiden och ville träffa en tjej i stan som han fått numret till fem år innan men hon var inte så sugen för hon hade sällskap.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar